onsdag 8 september 2010

Om produktplacering i bloggen

Jag fick en kommentar under det föregående inlägget om Australian Wine Club, som jag känner att jag behöver skriva lite mer om än enbart ett svar i kommentarsraden.

"Det har verkligen varit trist att se hur en efter en av ens favorit-matbloggare blivit köpta och därmed totalt ointressanta. En massa produktplaceringar är inget som lockar, trots att jag gillar både ost och vin."

Aj, Anders, det där sved till ordentligt!
Jag respekterar din åsikt, men låt mig komma med en förklaring. Som bloggare med en större mängd besökare, är det nästintill ofrånkomligt att bli kontaktat av företag som erbjuder varuprover av diverse olika produkter. Detta skriver jag inte för att skryta, utan för att illustrera situationen. Jag väljer bara att skriva om någon enstaka procent av dessa produkter - nämligen sådana som jag antingen redan konsumerar privat, eller kommer att konsumera tack vare att jag blivit uppmärksammad på dem och tilltalas av dem.

Jag skulle kunna lista en rad av produkter som jag använder mig av på regelbunden basis, såsom Saltås produkter, kött från Sandströms kött och chark, korvar från Taylors and Jones, Mutti tomatkonserver, Bjärekyckling...producenter som jag aldrig mottagit gratisprodukter från, men som jag både nämnt vid namn i recept och prisat i bloggen.

Jag har aldrig hållit i någon tävling på bloggen, trots att jag mycket ofta blivit erbjuden att lotta ut produkter som jag själv kunnat prova. Det upplägget intresserar mig inte. Däremot såg jag inte något problem med att erbjuda de läsare som så önskar en chans till gratis frakt, om de vill pröva på att köpa vin på nätet.

Den före detta matbloggaren Christopher Anderton skrev för knappt ett år sedan följande kloka ord:

"En sak som dock går i helt fel riktning, är en hel del matbloggares totalt okritiska hållning. En del har postat PR-materialet som det vore dom själva som hade skrivit det.

Det är inte acceptabelt. Ni är inte 13-åriga modebloggare med Stureplansdrömmar.

Mitt råd är att också alltid vara tydlig var du fått produkten från."

Jag anser att jag med hedern i behåll kan säga att det givetvis förekommer att jag tar emot varuprover som skickats till mig, men att det ska mycket till för att jag ska skriva om dem i bloggen. Jag har aldrig, skriver aldrig, kopierat PR-utskick eller ordagrant använt mig av någon annans formuleringar om produkter. Tilläggas ska även att det förekommit att jag rapporterat om produkter som inte fallit mig i smaken.

För ovanlighetens skull vänder jag mig till er läsare med frågorna:

Vad anser ni om detta?
Har jag publicerat för många bloggposter som handlar om varuprover här på SMASKENS?
Börjar ni uppfatta mig som oseriös och "köpt"?

21 kommentarer:

  1. Nej, nej, nej! Din reflektion är genomtänkt & god Annika! Men min första reflektion blev just nej, nej, nej!! Du har INTE publicerat för många varuprovsinlägg och du anses inte mindre seriös i mina ögon som läsare tillika matbloggare. Som matbloggare erbjuds man många varuprover, man kan tacka JA, de är inget fel me de! När PR sen åter mailar och frågar vad man tyckte om produkten och att dom inte sett något på bloggen då kan man dissa, och sortera lite! Det ska aldrig vara ett KRAV och ni läsare ska inte tro att vi på något sätt får betalt för att blogga varuprover! Ibland känns det mer som ett "måste" och de blir jobbigt i längden därför har JAG börjat tacka nej till mångt o mycket. Jag vill blogga om de jag vill, om de jag tycker om precis som Annika skriver. Många gånger höjer vi produkter och företag till skyarna som inte ens har ett uns om att våra bloggar existerar. Det handlar alltså om VILJA & LUST! De flesta läsare uppskattar lite recensioner då o då. Men de som tror att vi får multum i betalt brukar lämna sådana här kommentarer som du Annika beskriver, och det är så långt ifrån verkligheten man kan komma. Inte sjutton ska du ens undra om du är fel ute, det är bara att blogga på och glöm inte bort grundtanken med din blogg! Man är inte en "säljande" reklampelare bara för att man får tillgång att prova lite nya varor! Och som bloggare så är de ändå vi själva som väljer vad vi vill publicera, det är ni läsare som har tillgången och passar inte dörrmattan så finns de andra vägar! Ni som läser har ju igen detta mångfalt, då bloggen lever med lust & recept, tänk på de ni som "får ont i magen" av liter "pr" på bloggarna!

    SvaraRadera
  2. Just kampanjkoder känns väldigt "köpt" även om din avsikt bara är att dela med dig om en produkt du gillar.

    Men jag tycker inte att du ska vara rädd för sponsorer och reklam, kan du leva på din blogg blir det mer god mat till oss läsare.

    Dina recept är både kreativa och extremt goda, du borde skriva en kokbok!

    SvaraRadera
  3. Nej, jag har inte börjat uppfatta dig så. Du har många gånger visat prov på integritet i den här frågan. Jag tycker det är vanligare att du skriver kritiskt till prover och erbjudande du får, det är mitt intryck i alla fall. Du har t o m varit lite väl negativ ibland kan jag tycka. ;-)

    Australian Wine Club är för övrigt väldigt bra, både min man och svärmor är med och de har en hel del pärlor som inte går att få tag i på systemet. Är något bra måste man få skriva det med, eller hur!?!

    Jag tycker Anders kommentar är lite märklig men du kanske får räkna med sånt med tanke på din bloggs storlek. Låt det rinna av bara.

    SvaraRadera
  4. Kryddburken: Tack för dina fina ord! De värmer.

    Johan: Jag såg inte på detta erbjudande på det sättet. Inser nu att dte kan uppfattas annorlunda.
    Jag drar (i nuläget) inte in några inkomster på denna blogg som på minsta vis bidrar till min försörjning. Skulle jag räkna på summorna, så skulle de snanare visa på att jag går back på att matblogga. Det är den bistra sanningen. Bloggen är ett fritidsintresse, som kostar pengar. Men, som ger så ortoligt mycket tillbaka! Tack för fin feedback.

    ErkaPerka: Kloka ord från dig! Jag blev sårad, vilket ju märks. Ska försöka "komma över" detta ;).

    SvaraRadera
  5. Jag följer din blogg eftersom jag liksom du är småbarnsförälder och din mat för barn och livspussel samt brödbakning ger mig väldigt mycket. Du talar alltid om när du skriver om varuprover och du är inte alltid positiv. Jag tyckte det var väldigt kul att följa när både du och "Rebecca bakar" recenserade skinkor - var det förra året? Att se vad flera olika matbloggare tycker om samma produkt.
    /Också fyrbarnsmor

    SvaraRadera
  6. Jag tycker inte heller att du verkar köpt, kanske var du lite mer entusiastisk än vanligt i rubriksättning och avslutningen men det är väl trevligt att få bli entusiastisk över produkter då och då! Låter ju dessutom alldeles utmärkt att få vin hemlevererat, jag antar att jag är ganska ensam om att känna glädjen över att få gå runt på Systemet och botanisera och förundras över utbudet, jag behöver ju sällan stå i kö vid fem-tiden en fredag em...

    SvaraRadera
  7. Jag tycker inte alls att du verkar vara köpt på något sätt, utan instämmer i vad Kryddburken skrivit.

    Sålänge man håller sig till vad man tycker ser jag inga problem med att skriva om produkter.

    Så fortsätt blogga för att det är kul, det är enbart därför jag själv gör det!

    SvaraRadera
  8. Verkligen inte! Som andra skriver så upplever jag dig som en bloggare med stor integritet och du skriver vad du tycker - bra och dåligt. Det gör att jag hyser större tilltro till dina uttalanden än andras. Fortsätt som du gör, jag kommer fortsätta hänga här och ser fram emot fler tips :-).

    SvaraRadera
  9. Anonym: Tack! Roligt att jag kan inspirera någon i liknande livssituration.

    Karin: Ja, just den biten av Sverige antar jag att du inte saknar såå värst mycket...;)? Jag tycker det är suveränt att det finns alternativ till Systembolaget. Har inget emot det i sig, men det måste finnas alternativ. Detta är ett ganska bra sådant, vad jag hittills märkt.
    Millan: Tack! Antar att du/ni ofta står inför samma avväganden.

    evacecilia: Tack, det värmer! Jag hoppas att mitt budskap går fram. Och det verkar ju så, av kommentarerna att döma...

    SvaraRadera
  10. Annika, det var meningen att kommentaren skulle svida till lite...

    Det är egentligen bara din senaste vin-post som jag vänder mig mot. Den närmade sig gränsen för vad i alla fall jag tolererar innan jag börjar förlora lite förtroende för skribenten. Annars tycker jag att du skött de kommersiella inslagen alldeles utmärkt. Helt utan anmärkning faktiskt. Det märks verkligen att du skriver för att du tycker det är roligt; så upplever i alla fall jag det. Aldrig har jag upplevt att du skrivit något bara för att tillfredställa sponsorerna.

    Jag kommer fortsätta att läsa din matblogg som jag idag tycker är den absolut bästa i Sverige! Jag vill bara inte att din blogg skall följa samma väg som så många av de andra jag tidigare följde (ex. Kryddburken).

    Så, behåll din integritet och fortsätt skriva som du tidigare gjort så kommer Smaskens i min mening fortsätta att vara Sveriges bästa matblogg!

    SvaraRadera
  11. Nej, men det är förbaskat viktigt att vara medveten om vad avsikten är med alla som söker dig och att hålla rågången klar om man inte vill bli enbart en reklampelare i sammanhanget. Det finns eg bara två vägar att gå. Antingen att man gör det helt öppet, vilket jag tror minskar intresset radikalt från läsarna (jag har upplevt några sådana matbloggar och de blir förb-t ointressanta ganska snart) eller att man anstränger sig att inte låta sig påverkas på det sättet av utskicken. Kanske ett sätt skulle vara att aldrig skriva - eller publicera - om något man inbjudits till förrän
    minst sex månader har passerat. Då vet man bättre hur angeläget det tänkta budskapet är.

    Jag förstår att det är svårt att hålla en strikt rågång. Vi påverkas ju alla av vad som sker i vår närmaste omgivning, oavsett om det är saker, människor eller annat. Dock, när jag uppfattar det som uppenbar reklam så silar jag. Värre för skribenten är dock att bloggen blir så ointressant.

    Syftet med ex vis den ostinbjudan du fick var ju uppenbart att marknadsföra, och det är inte något fel i det från företagets sida. Men det är faktiskt en delikat uppgift att hantera det för den som skall skriva, särskilt om man faktiskt redan innan gillade det man bjöds in att delta i.

    Tänk om man skulle vända på steken? Du ber att få besöka de ställen du själv är intresserad av, avlägga ett studiebesök så att säga.

    I alla fall en intellektuellt intressant fråga som borde diskuteras mera.

    SvaraRadera
  12. P.S.
    Jag är milt allergisk mot bloggtävlingar om godispåsar mm som skickats ut av företagen själva. En helt annan sak, som jag till och med tycker är sympatisk, kan ex vis vara om ex vis Pain de Martin själv skulle lotta ut en av sina egna böcker. Allt är inte binärt/svar-vitt. Det är en väldig gråskala.

    SvaraRadera
  13. P.P.S
    Måste säga att jag håller med Anders i hans senste kommentar, att du har den bästa matbloggen i Sverige som jag snubblat över (följer ca 20 varje dag, och din är den absolut första som öppnas på skrivbordet). Ett dilemma är emellertid att du antagligen lägger ned så mycket tid och energi på det så det borde ge lite mer ekonomisk avkastning än det gör utan att du skall behöva kompromettera dig själv. Jag kan inte bloggvärlden, men kan du inte ha mer reklambanners på sajten, kanske sådana du själv kontaktar och säljer in reklamplats till? Då är det de själva som står för budskapet och inte under en förtäckt Annika/Smaskens-mantel.

    Skulle vara intressant att debattvis få veta hur din kloke läsare Anders skulle se på ett sådant arrangemang.

    Anm: Jag har inte ens läst Australian Wine-inlägget eftersom ämnet inte intresserade mig.

    SvaraRadera
  14. Anders: Det är en viktig fråga, och jag rannsakar mig själv inför varje produkt jag skriver om.
    Jag tackar för den fantastiska komplimangen.
    Det hela är i grund och botten ganska komplicerat för mig. Att matblogga är mitt absolut största intresse, och jag lägger periodvis ned nästintill lika mycket engagemang på det som jag gör på jobbet. Detta utan att tjäna något på det hela, i egentlig mening. Om jag kunde hitta ett fungerande sätt att dra in pengar, utan att kompromissa med mina principer - ja, det hade varit ett idealiskt scenario. Totalt orealistiskt, dock.

    Stefan: Många kloka synpunkter. Jag tror dock att det jag skulle få in på att tillåta reklam på bloggen skulle vara struntsummor, Inte värt att smutsa ned bloggen med i mitt tycke fula annonser, för att kanske tjäna några hundralappar i månaden.
    Tack för uppskattningen. Kanske kan jag framöver hitta ett sätt att dra in pengar på SMASKENS? Jag hoppas det.

    SvaraRadera
  15. Jag störs inte tillnärmelsevis av reklambanners på sidan, så länge de inte blir alltför påträngande. Däremot gillar jag inte förtäckt redaktionell reklam. Och det är ju det som marknadsförarna söker, för de vet att redaktionell reklam är effektivare än de där de talar i egen sak.

    Nåväl, jag tycker nog inte att vanlig reklam smutsar sidan så att det stör. Det skiljer sig lite mer än när jag läser en tidning, för på nätet så "kastar" sig reklamen över mig, men som sagt, det stör normalt inte. Jag tror att den som vill få ersättning för sina kostander för en jättebra blogg måste nog bita i det sura och göra som Aftonbladet och Expressen, dvs acceptera att reklam kan behövas.

    Många andra har ju sin blogg för att marknadsföra sig i sitt "jobb-jobb" och får därigenom idirekt kompensation för sin blogginsats. Men då har de ett jobb där bloggen är en av komponenterna. Så är det ju inte för dig. [Byta jobb?] [Hur går det för PdM, som ju utvecklat sitt bloggande till ytterligare en nivå. Ni får väl arrangera ett seminarium om problematiken :-) ...]

    Alternativet till reklam är ju att köra "helrent" och i längden kanske det är orealistiskt med den ambitionsnivå som du uppenbarligen har. Knivigt dilemma ...

    SvaraRadera
  16. Det finns generell övertro på vilka intäkter en bloggare kan få från banners på en sida. Om inte bloggen man driver har mycket hög trafik kommer bara lågvärdeannonser och länkar från annonsnätverk att visas. En enskild blogg kan inte gå ut och sälja anonnsplats, det är tyvärr inte så som annonsmarknaden fungerar.

    Matbloggar har generellt inte den trafik som krävs för att vara intressant för premiumannonsering.

    Inom marknadskommunikation är dock bloggare mer intressanta som språkrör till och för företagens kunder. Därför finns det en situation av ömsesidigt utnyttjande mellan pr företag och bloggare redan vid lägre trafikvolymer.

    Det är detta fenomen som nu diskuteras och det skall inte blandas samman med annonser.

    PR företagen vill kommunicera mot kunder kring nya produkter, marknadsnyheter eller generellt hålla sina kunders varumärken aktuella.

    I detta arbeta har bloggare visat sig vara en mkt väl riktad kanal men det då viktigt att den enskilda bloggaren har integritet och är selektiv för att inte omformas till en renodlad yta för republicering av pr material.

    Om en bloggare kontinuerligt och okritiskt publicerar de pressutskick som de får tillsänt sig, enbart i positiva ordalag lyfta fram varuprover, har en dålig balans mellan egenproducerat och material producerat från pr företag faller relevansen av denna blogg fort.

    Jag anser att smaskens.nu definitiv inte faller i kategorin av sådana ickerelevanta matbloggar. Snarare är det ofta som kritik mot varor publiceras och det har aldrig re-publicerats pr material utan ett personligt tilltal och integritet har bibehållits.

    Det är från mitt perspektiv ganska elitistisk syn att hävda att alla publiceringar kring produkter och företag som är okritiska innebär att bloggaren är köpt och att bloggar skall vara ideell verksamhet utan inblandning av marknadskrafter.

    Jag tror denna diskussion bottnar i att gemene man antar att bloggare tjänar pengar och lever på att blogga och att bloggning är ett enkelt sätt att tjäna pengar eller leva på sin hobby.

    Bloggande är, och kommer att vara, en hobby som inte genererar intäkter för den stora massan av bloggare.

    SvaraRadera
  17. Synd att "Anonym"n är anonym. Det var en lärorik och givande kommentar som förefaller vara baserad på genuin kunskap. Sådant som man själv funderar över men inte vet ngt om.

    SvaraRadera
  18. Annika, sk-t i vad andra tycker, gör det som du själv känner för och tycker är kul. Hur allvarligt får det bli...? Ha det bra och kör på!

    SvaraRadera
  19. @Silver: Det är klart att var och en skall göra som den personen vill, fattas bara. Just i det här fallet så finns kommentarerna pga frågorna i slutet av inlägget:

    "För ovanlighetens skull vänder jag mig till er läsare med frågorna:

    Vad anser ni om detta?
    Har jag publicerat för många bloggposter som handlar om varuprover här på SMASKENS?
    Börjar ni uppfatta mig som oseriös och 'köpt'?"

    Jag tycker för övrigt att diskussionen är både relevant och intressant. Det är ju inte så många som törs ta upp det på det sätt som A gjort här.

    SvaraRadera
  20. Hej Annika!
    Bra av dig att lyfta frågan, det gäller att vara transparent om man har ett så direkt tilltal som du.
    Lisa FW sa vid något tillfälle att det viktigaste är att man är tydlig med att man har fått ett varuprov, eller om man har uppdragsgivare. I det ligger naturligtvis också att inte hänfalla åt okritiska jubelrop över varenda gratisvara som landar, utan att behålla sin integritet.
    Själv är jag inte inne i varuprovssvängen, jag får min beskärda del genom butiken och är oftast mindre intresserad av halvfabrikat än av råvaror. Men jag måste tillstå att jag blir mer tjusad när du beskriver din kärlek till flageoletbönor du hittat i butikshyllan än av skänkta vin- och ostprover. Detta säger jag inte som kritik, det är bara min personliga åsikt. Sedan att du får lite benefit för allt jobb du lägger ner - det är dig väl förunnat!

    SvaraRadera
  21. Intressant att denna kommentarstråd fått ett eget liv! Jag måste säga att jag nu i efterhand är riktigt glad över att du, Anders, kommenterade vin-inlägget.
    Detta är helt klart ett ämne som borde diskuteras oftare på bloggar.
    "Anonyms" intressanta kommentar var mycket upplysande, och precis som personen skriver så är bloggandet för den stora massan enbart ett fritidsintresse. Världens bästa fritidsintresse :)!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...