måndag 5 november 2012

Chark-SM och Den Stora Charkdagen-
med konsumenten i fokus

Under torsdagen bevistade jag Den Stora Charkdagen, och på kvällen den bankett under vilken de produkter som vinner titeln Svensk Mästare i Chark-SM 2012 presenterades. Chark-SM är, för de som inte känner till det, svensk livsmedelsindustris största evenemang och mötesplats.

Nytt för detta år är att det på Chark-SM-sajten finns möjlighet att söka på vilka produkter som van titeln Svensk Mästare respektive guld- silver- och bronsmedaljer i de 16 olika klasserna. Sökfunktionen är inte helt intuitiv, men har man bara lite tålamod så kan man få mycket intressant information.

Jag kan utan överdrift att säga att jag helkroppstwittrade med dubbelhandsfattning med datorn i ett stadigt grepp i knät - jag gjorde sannerligen mitt bästa för att under Den Stora Charkdagen berätta vad de intressanta talarna förmedlade. Under kvällen såg jag det som mitt outtalade uppdrag att förmedla vilka som vunnit de olika produktkategorierna, och jag fick till min glädje uppskattning som bevisade att mitt idoga charktwittrande inte enbart sågs som spam av mina följare, utan faktiskt nådde fram till intresserade mottagare.

Mest underhållande var Livsmedelsföretagens vd Marie Söderqvist, som (föga förvånande med tanke på hennes bakgrund) var en lysande talare, som inte skrädde orden när hon berättade för branschen om sin erfarenheter och sin syn på hur charkbranschen borde tänka, agera och profilera sig. Mycket kortfattat så måste enligt Marie Söderqvist charkbranschen bli bättre på att visa upp sig, känna stolthet över sina fina produkter samt inte minst mycket tydligare marknadsföra dem mot konsument som exklusiva och trendiga.

Jag lyssnade också med stor behållning på Fredrik Johansson, public affairs-ansvarig på Livsmedelsföretagen, som gav vad som närmast får kallas en crash course i krishantering till charkproducenterna i församlingen. I all enkelhet genialt - den viktigaste krishanteringen sker som många av oss vet långt innan en eventuell kris är ett faktum; detta gäller det mesta i livet, inte enbart livsmedelsbranschen.

Simon Eisner, vd för företaget Allwin, berättade om sin affärsidé och om det fantastiska i att ta betald av företag för att distribuera deras överproduktion vidare till välgörande ändamål i stället för att företagen ska betala för att få sitt överskott uppeldat.

Stellan Löfving från Foodwire / Thruth berättade "Koden till konsumentens hjärta", där han bland gav charkföretagen matnyttig information om hur konsumenter agerar när de identifierar sig med produkter.

Kerstin Dahl, vd på designföretaget Idego, talade inspirerande och samtidigt väldigt konstruktivt om vikten av god förpackningsdesign och att varor måste sticka ut och signalera rätt budskap. "Vi vill ha sofistikerade varor som stillar vår nördighet", sade hon bland annat, och det ligger ganska mycket sanning i det.

Nördighet? Ja, just nördighet är nog det främsta skälet till varför jag gör det jag gör (det vill säga bloggar), och varför jag åtar mig hedersuppdraget att vara domare i Chark-SM, trots att det egentliges strider mot alla mina principer att arbeta gratis utom i ideellt syfte.

Korven har förflyttats från den kulinariska skamvrån in i finrummet, och hela vägen upp på piedestal, i svenska konsumenters medvetanden. Nu är det hög tid att fler charkprodukter får uppleva samma renässans. Jag ser fram emot att vällagade syltor och alladåber omfattas av samma kärlek som de hantverksmässigt tillverkade färska korvarna.

Vi är i varje fall på god väg, den saken är säker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...