onsdagen den 26:e oktober 2011

Hur tänkte du nu, Matilda?

Jag fick i eftermiddags en kommentar under ketchupinlägget från i söndags, som innehöll en länk. Jag följde länken, och det som stod att läsa i blogginlägget länken ledde till, förvånade mig mycket.

Matbloggosfären kännetecknas i hög grad av en god stämning, och en tillåtande atmosfär. Vad som stod i inlägget i fråga var så långt god stämning och tillåtande atmosfär man kan komma. Så här skriver Matilda Mondolfi, på bloggen Matildas Matparadis.se:

"Lite tragikomiskt och löjligt när en matbloggare: "smakens.nu" och andra matbloggare tillsammans diskuterar den enes recept på makens ketchup och påstår att Heinz är det enda rätta(förutom mannens hemlagade ketchup?! med bl.a smör?! i) och att Mutti -Ketchup, inte smakar något. Antingen har de fel på smaklökarna eller så är de konservativa ut i fingerspetsarna och kör racet inbördes beundran, så jag tar det igen:

Ingen och då menar jag ingen, på den svenska marknaden, vad gäller ketchup innehåller hela 2,2 kg solmogna tomater, helt GMO-fri, utan tillsatser dessutom innehåller Mutti tomatketchup hela 68% tomat jämfört med Heinz 55 %, ; ja , ni kan läsa resten själva. Att påstå att Mutti Tomatketchup inte smakar något och kommer vara ute från hyllorna snart i butikerna är att , få se sig själv bita sig i tungan. De som vill äta en schysst och GMO-fri ketchup med garanterat 100% italienska, solmogna tomater kommer alltid välja Mutti framför Heinz, oavsett vad Smaskens.nu och hennes matbloggs-polare tycker."

Vem är då Matilda Mondolfi, som tyckte så illa om mitt ketchupinlägg, att hon kände sig nödgad att formulera sig på detta sätt? Jo, hon är, som ni kan se nedan, PR/Marknadschef på Matric Italgross, som har generalagentur för Mutti i Sverige.

Anser inte PR/Marknadschefen att man får lov att ha åsikter om deras produkter? Har inte mina läsare rätt att i kommentarsfältet på min blogg yppa sina spekulationer kring produkters eventuella livslängd i butikernas sortiment?

När jag insåg vem som låg bakom blogginlägget, blev jag mycket besviken. Jag har i alla år framhållit Muttis utmärkta produkter i god dager, skrivit uppskattande om dem, och omnämnt dem i otaliga recept. Jag har skrivit om dem så ofta och så odelat positivt att jag inte hade varit förvånad om någon har trott att jag var sponsrad.

Nu råkar det alltså vara en av Muttis produkter, som inte faller mig i smaken. Då kallas mitt blogginlägg, där jag ger uttryck för min personliga smak för "lite tragikomiskt och löjligt".

Det enda som är tragikomiskt och löjligt, det är möjligtvis hur en PR/Marknadschef, en representant för Matric Italgross, gör en fundamental vurpa i sin användning av sociala medier som marknadsföringskanal.

Man upphör aldrig att förvånas.

54 kommentarer:

  1. Vilket toppenbra exempel på hur ett företag INTE ska bete sig! Pinsamt!

    SvaraRadera
  2. Fullständigt hjärnsläpp!
    Jag som du har ofta framhållit Muttis produkter i mina bloggposter. Hädanefter kommer jag inte nämna deras produkter vid namn.

    SvaraRadera
  3. Man undrar ju vem som kommer att få bita sig i tungan... Känns ju otroligt att en PR/marknadschef gör en sån här fadäs. Det är ju tack vare "löliga och tragikomiska" bloggar som nyheten om många produkter sprids. Hell hath no fury like a food blogger scorned.

    SvaraRadera
  4. Det är verkligen otroligt otrevligt och framför allt klantigt. Vem känner för att hylla Mutti efter den avhyvlingen?

    SvaraRadera
  5. Jag tror att om jag hade jobbat med PR på nämnda företag så hade jag kanske googlat vilka bloggar som ofta nämner Mutti i positivt ordalag och kanske nyttjat situationen lite bättre.

    SvaraRadera
  6. Aj, aj vilket oproffsigt beteende!

    SvaraRadera
  7. Matilda tänkte nog inte alls.

    SvaraRadera
  8. Ska man vara riktigt elak (och det ska man) så kan man ju se att Matilda fått sitt jobb på grund av sitt efternamn snarare än sin PR-kunskaper.

    SvaraRadera
  9. Jösses! Höjden av idioti är i princip nådd.

    SvaraRadera
  10. Matilda Mondolfis inlägg säger mer om henne själv än om både dig och/eller produkten

    SvaraRadera
  11. Som storkonsument av Muttiprodukter blir man otroligt besviken på Von Oben-attityden från deras marknadschef och otroligt osugen på att handla mer av deras produkter.

    Snacka om att totalt sakna känsla för sitt yrke.

    Heja Smaskens!

    SvaraRadera
  12. Det där blev allt lite pinsamt :-), inte speciellt smart skrivet av henne

    SvaraRadera
  13. Oops! Katastrofinlägg av henne!

    SvaraRadera
  14. Jag undrar om PR-ansvariga inte tror att matbloggare och läsare kan googla på namn och hitta vem som ligger bakom ett inlägg.

    Nej! All publicitet är inte god publicitet.

    /En annan Annica

    SvaraRadera
  15. Skrattretande pinsamt! Här var det tydligen en som skött sig själv i foten. Fantastisk PR för företaget... så oproffsigt!

    SvaraRadera
  16. Synd att inte folk kan se det positiva istället för det negativa. Du har ju i alla år skrivit bra saker om Mutti. Har du fått något inlägg om det ifrån dem??
    Näe, där gjorde hon bort sig!!!
    Annika

    SvaraRadera
  17. Om den här personen menade att framhäva Mutti Ketchups förträfflighet över andra märken så missade hon målet rejält. Väldigt oprofessionellt inlägg i den fredliga matbloggsvärlden.

    Alla har rätt att tycka och smaken är som baken, Matilda får gärna gilla Muttis bättre precis som andra får gilla Heinz (eller makens ketchup) bättre. Men någon annans smak ska inte dissas eller förlöjligas.

    Dessutom ingår ju Muttis krossade tomater i den hemlagade ketchupen, alltså något positivt för Mutti vilket hon borde ha uppskattat, istället för att klanka ner på andras smak på ett väldigt osmakligt sätt.

    Vill även tillägga att jag tycker att det är trevligt att ha dig tillbaka i "ditt eget" forum!

    SvaraRadera
  18. Kikar man igenom bloggen så är det ju helt uppenbart och oblygt en ren marknadsföringskanal för Matrics produkter.

    SvaraRadera
  19. http://krubb.blogspot.com/2011/10/ror-inte-min-kompis.html

    SvaraRadera
  20. Skrev en (fredlig) kommentar på Matildas inlägg, men hör och häpna, den blev inte godkänd. I stället tillåts bara ryggdunkningar tydligen.

    SvaraRadera
  21. Här avhandlar jag ketchupeffekten: http://ohmansmatovin.wordpress.com/2011/10/27/ketchupeffekten/

    SvaraRadera
  22. Röstar med fötterna och tänker härmed sluta köpa Mutti. Samt uppmana mina 476 facebookvänner, otaliga bloggläsare och 1435 följare på twitter att göra detsamma. Smart, Maria.

    SvaraRadera
  23. Helt vansinnigt och mycket barnsligt av Fru Mutti. Tycker som du, att det finns en skön, och glad atmosfär här i matbloggosfären och hoppas den fortsätter. Påhopp på det här sättet är inte accepterat och bra att det uppmärksammas.
    Pernilla

    SvaraRadera
  24. Heinz produkter innehåller inga GMO. Jag har pratat med Heinz produktkontakt.
    Matilda sitter med skägget i brevlådan och internet never forgets. Vet inte hur förlåtande den är heller om man går till attack mot andra bloggar och så sprider det sig som en skogsbrand. Och likt skogsbränder så ser man skadan först efter en tid.

    SvaraRadera
  25. Har följt detta under dagen och blivit mer och mer arg över Matildas beteende. Jag tycker att du bör vända dig till Mutti och tala om vad deras svenska generalagent sysslar med. Det är ju trots allt Matric Italgross och inte Mutti som gjort bort sig. Matric Italgross bör få ta konsekvenserna av detta.

    /En annan Annica

    SvaraRadera
  26. Men herregud, så otroligt klantigt och oprofessionellt. Jag hoppas verkligen att Muttis sökmotorer fångar upp denna debatt, rapporterar den till ledningen, som kan ge den där Matilda en knäpp på näsan. Om ni nu skulle ha haft fel gällande att Muttis ketchup skulle sluta säljas framöver så lär hennes fadäs ha ändrat detta nu. Jag kommer i alla fall inte att köpa den mer. Jag blir bara argare och argare ju mer jag tänker på hennes agerande.

    SvaraRadera
  27. Annika,
    Förlåt. Jag förstår din besvikelse och jag håller med. Jag tänkte mig inte alls för och agerade helt fel. Alla har självklart rätt till sin egen åsikt!
    Jag har följt din blogg länge för att jag tycker att den är bra. Jag följer flera bloggar och alla dessa är viktiga och ger inspiration till oss matintresserade.
    Igen, jag är uppriktigt ledsen över att det blev så fel och lovar att bidra till den goda stämning och tillåtande atmosfär, som du uttrycker det, som kännetecknar matbloggosfären.
    Varma hälsningar,
    Matilda som har bloggen matildasmatparadis.se

    SvaraRadera
  28. Försäljningen av tex Muttis trippelkoncentrerade tomatpuré skulle i alla fall vara betydligt lägre om det inte var för Smaskens. Överväga att gå tillbaks till annat märke, ja kanske?

    SvaraRadera
  29. Helt OTROLIGT!
    Välkommen tillbaka i "eget hus"!

    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera
  30. Jag blev så irriterad på Matildas oproffsiga beteende så jag vart tvungen att lämna en kommentar till henne.
    Tro inte hon kommer godkänna den men jag vill att hon ska veta att det är hon som är "lite tragikomisk och löjlig". Som marknadschef borde man ha mer internet-vett.

    Undrar vad hon skulle göra om någon skriver att någon Mutti-vara är äcklig? Nästan så att jag måste prova... :-)

    Stå på dig Annika (annars gör Matilda det ;-))

    SvaraRadera
  31. Meeee..hur tänkte hon ? Otroligt klantigt och oproffsig.Dessutom så framgår det i texten att du använder muttis tomater.

    Enfald var bara förnamnet
    Kram .

    SvaraRadera
  32. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  33. Ja, här var det ju konsensus och trevligt.

    Oj, jag hittade vist en ursäkt också.

    SvaraRadera
  34. Å du var ju inte ens ensam om att inte gilla Muttis ketchup lika bra som konkurrerande produkter. Anders Öhmans syn låg ju för flera veckor sedan i samma härad.

    SvaraRadera
  35. Trist att ha en sån attityd.. Har inte smakat Muttis Ketchup, men den ger mig en sur smak i munnen genom det här inlägget..
    Din mans ketchup med smör,verkar däremot riktigt läcker :)

    SvaraRadera
  36. Stefan: Nu ska det i ärlighetens namn sägas att det var snart två år sedan jag provade ketchupen och det verkar ha varit en annan version med mindre tomat också.

    SvaraRadera
  37. Oj, så många kommentarer! Jag rundar av den här incidenten med ett ytterligare blogginlägg.

    SvaraRadera
  38. Det blev en oväntat flygande start på återstarten av gamla bloggen.

    SvaraRadera
  39. @Anders: Ok, det noterade jag inte. Var det länk eller sen publicering? Spelar inte så stor roll. Sakfrågan var väl närmast hur man som PR-ansvarig skall hantera milt kritiska (eller snarare ej euforiska) kommentarer om PR-konsultens uppdragsgivares produkter. Liknar lite det där att sina vänner skall man hålla nära livet, sina ovänner/fiender ännu närmare. Om man är klok alltså.

    SvaraRadera
  40. Har haft mycket att stå i och läser först nu. Men instämmer med föregående talare, direkt oproffsigt att förolämpa sina kunders smaklökar!

    SvaraRadera
  41. Men pinsamma människa, vad oprofessionellt av henne! Jag kan ta hennes jobb! ;)

    SvaraRadera
  42. Tycker att någon som jobbar med Pr/marknad borde veta hur man formulerar sig i alla fall..

    Jag byter till:http://www.delizie.nu/

    Tycker deras tomater är riktigt bra!

    SvaraRadera
  43. Annika - de har stängt sidan. Har du gjort skärmdumpar. ;-)

    SvaraRadera
  44. Helt otroligt, de gör ju det bara värre och värre för sig själva! Tror dom att de kommer undan med att bara stänga ner allt och tro att allting är glömt och sedan köra vidare. Jag tror att Matildas misstag sent kommer att glömmas och jag hoppas verkligen att Mutti tar avstånd från Matric och Matilda helt och hållet, det är ju en jätterisk för dem att jobba tillsammans med en sådant företag för det lär ju hända igen när förskoleläraren som trodde att hon var PR-guru gör en tabbe igen.

    Av säkerhet vill jag vara anonym då min chef köper in mycket Muttiprodukter till sin butik men ska verkligen göra mitt bästa att han slutar med det.

    SvaraRadera
  45. Den Diskrete DJÄVULEN =)!3 november 2011 00:07

    Hej har läst denna tråd och även blogginlägget från PR/marknadschefen Matilda Mondolfi för Matric Italgross AB. Det första man får lära sig när man läser grundkurs inom Marknadsföring är att man som företagare ALDRIG ALDRIG ALDRIG ska smutskasta konkurrenter och dess produkter utan att istället marknadsföra varandra, vilket gynnar alla parter. Det här står i inledningskapitlet och i sammanfattningen av boken. Tror Matilda missade denna kurs =). För att gå in på diskussionen om tomater och tomater skulle jag vilja säga att jag är ingen expert på matlagning som ni övriga här på denna blogg, men jag har intresset att lära mig. Som den medelmåtta jag anser mig vara brukar jag skilja mellan tre typer av tomater; solmogna dvs lagomt hårda och färska, sedan har vi de mjuka dvs andrahandssorteringen (fortfarande någorlunda ätbar men på gränsen) och slutligen mögelinfekterade tomater. Tyvärr har alltid de dåliga och sjuka tomaterna försökt infektera de välmående och friska tomaterna med sitt mögel genom smutskastning och projicering för att själva kunna hamna i en bättre dager och själva genom sänkning av andra färska tomater nå stjärnstatus. Så är det även i det vardagliga livet för människan. De som verkligen är duktiga, drivna och framgångsrika bromsas och saboteras av de som inte känner att de har något att komma med och känner sig otillräckliga och svaga! Istället för att ägna sig åt att sabotera för de friska och solmogna tomaterna (läs andras liv, bloggar och företag) skulle jag rekommendera de mögelinfekterade tomaterna att bli friska från sin infektion och på så vis kanske åtminstone lyckas bli nästan ätbara tomater, vilket i sig ju kan vara ett lyft och steg för de mögelinfekterade tomaterna. E

    Ett annat MYCKET skrämmande exempel på hur mögelinfekterade tomater sprider sitt mögel omkring sig och infekterar de välmående och friska tomaterna (Läs Gioia´s VD:n Gunnar Frykfors med personal) är någonting jag sett på Facebook genom att jag varit och käkat på Restaurang Gioia/Matildas Deli valde att gilla Gioia på Facebook genom att jag bara ÄLSKADE maten där/får även mycket fin nyhetsuppdatering kring vad som händer på matfronten där. Följande vilket är skrämmande på hur mögelinfekterade tomater (läs får bete sig som är restaurangen som ligger byggnaden som ägs av Matric Italgross AB (deras kontor ligger även i denna byggnad) med

    SvaraRadera
  46. Den Diskrete DJÄVULEN =)!3 november 2011 00:29

    med restaurangen i samma byggnad. Följande vilket är skrämmande på hur mögelinfekterade tomater (Läs Matric Italgross AB:s VD Riccardo Mondolfi) får bete sig gentemot sin hyresgäst (LÄS GIOIA:s VD Gunnar Frykfors med personal. Läs och reagera mina medmänniskor jag tror nämligen efter att ha läst ALLA:s inlägg/kommentarer att ni precis som jag inte kommer tycka att det är sjyst spel:

    Citat som följer är:
    "Vi vägras tillträde till vår restaurang.

    Matric Italgross och dess VD Riccardo Mondolfi har på egen hand beslutat att hindra restaurang Gioia att bedriva sin verksamhet och bytte ut lås och koder natten till söndagen. VD Riccardo Mondolfi och Matric Italgross AB anser att vi har begått ett avtalsbrott vilka är helt grundlösa och där varken tingsrätt eller kronofogde inte har tagit något beslut på.

    Han är även misstänkt för egenmäktigt förfarande och är polisanmäld för detta då han på eget bevåg stängde lokalerna i lördags natt och dessutom flydde från polisen när han fick information om att polisen var i antågande.

    Vi på Gioia tycker att det är sorgligt och skamset av vår hyresvärd att bete sig så och vi skyndar på att få tillbaka vår rätt att vistas i lokalerna.

    Vi kommer att informera här när vi har öppet igen och önskar alla en härlig vecka och välkomna åter när portarna öppnar igen.

    Med vänliga hälsningar
    Personalen på Gioia"

    En personlig reflektion är ju att "skit drar sig till skit" genom att det verkar som att VD Riccardo Mondolfi för Matric Italgross AB verkar antingen vara släkt eller vara gift med PR/marknadschefen Matilda Mondolfi. Dessa två har ju VERKLIGEN och då MENAR verkligen klivit i klaveret och beter sig både oproffesionellt och olagligt om man nu ska tolka det som skrivs. Jag personligen kommer ALDRIG ALDRIG ALDRIG vilja handla av Matric Italgross AB, vilket jag kommer att sprida till ALLA mina vänner. Hoppas att ni ÄVEN gör det till era vänner! Trodde inte att det fanns sådana här oseriösa företag i Sverige, men det är som min gammmelmormor (95 år och kristallklar i huvudet) säger: "Man slutar ALDRIG att förvånas, mycket ska man höra och se innan man somnar in för gott".

    Helt ärligt hoppas att jag att någon där ute i Mat-Sverige ser till så att detta företag får sånt himla DÅLIGT så att deras kunder INTE vill handla av dem,så att de måste begära konkurs och vara tvingade att flytta hem till Italien. Jag antar att sådana här maffia-fasoner fungerar där, medans de har aldrig och kommmer aldrig att fungera i Sverige.

    Tack för mig! NU har jag fått lämna mina synpunkter och kommentarer angående två enligt min uppfattning helruttna och helt fullständigt mögelinfekterade tomater som INTE ens skulle vara välkomna på min kompost ute i trädgården. Dessa skulle saneras fullständigt ur kylskåpet och placeras i karantän!

    SvaraRadera
  47. Den Diskrete DJÄVULEN =)!3 november 2011 00:34

    En sak till: Rör INTE mina RIKTIGT FINA vänner, Gunnar och Annika! Då får ni PROBLEM! Alla goda tomater (människor/tomater) är mina vänner!

    SvaraRadera
  48. Den Diskrete DJÄVULEN =)!3 november 2011 00:39

    Gunnar och Annika har båda en mycket speciell plats i mitt hjärta, eftersom de är reko vänner och människor som står för vad de tycker och skriver i diverse sammanhang till skillnad mot ynkryggarna Riccardo och Matilda! De två sistnämnda är båda ryggradslösa kräk! Uusch så pinsamma!

    SvaraRadera
  49. Har aldrig läst så många personliga påhopp av en hel grupp människor på en enskild person. Det är inte religion, politik eller någon som har skadats, det är en klick ketchup.

    Ta viktiga frågor istället. Dock undrar jag hur VDn på Mutti tar helt avstånd från allt vad marknadschefen sa. Hon sa ju att Mutti ketchup var bra, då tycker väl VDn på Mutti att ketchupen är dålig.

    Hetsjakt för lite ketchup!?!

    PS Heinz är god men för rinnig för varmkorv DS

    Kocken

    SvaraRadera
  50. Kocken: Många av kommentatorerna har upenbarligen blivit mycket provocerade av Matilda Mondolfis uttryckssätt i blogginlägget, då hon är PR/Marknadschef för Matric Italgros. Jag har som policy att inte radera kommentarer annat än i enstaka enskilda fall.
    Det handlar först och främst inte om ketchup, utan om rätten att ha en åsikt, och att inte bli kritiserad av en person som representerar ett företag för att man luftar sin åsikt.

    SvaraRadera
  51. En stor suck...7 december 2011 18:55

    "Den Diskrete DJÄVULEN =)!"

    Du kanske ska skaffa all fakta innan du uttalar dig om Gioia.

    Tex som att Gunnar inte har betalat det han har handlat av Matric, en summa som är uppe på 600 000 :-.
    Sen finns det mycket mer som den mannen fuskar med, skatterna. Men ni verkar ju vara vänner så du borde veta?
    Och ditt inlägg gällande mögelinfekterade tomater förstår jag inte, tror inte resten av Sverige gör det heller :)

    .....

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...